В Конституцията на САЩ се казва, че законът за авторското право е създаден, за да се „поддържа прогреса на науката и изкуствата чрез осигуряване на защитата на правата на техните автори“. По този начин, отбелязват изследователите, показател за вредата от обмена на файлове трябва да се счита не загубените от притежателите на авторските права пари, а препятстването на появата на нови произведения, каквито пиратството не създава, съобщава The Register.
„Даже ако заобикалянето на авторските права да се е отразило на печалбите в отрасъла, не е задължително това да се отрази негативно на развитието на пазара и появата на нови художествени произведения. С отслабването на авторските права, реалната цена на музиката, книгите и филмите намалява, а готовността на потребителите да платят за допълнително съдържание нараства. Тъй като авторите получават печалба от това, стимулът за създаване на нови произведения не намалява. Например, ако музиката става безплатна в Интернет, то цената на концертите като допълнение към музиката се увеличава и музикантите, получаващи приходи от концерти не страдат от намаляване на продажбите на съдържание“, - се казва в изследването.
Впрочем, анализаторите отбелязват, че тази концепция има и своите недостатъци, тъй като не всички известни музиканти предпочитат да организират концерти, вместо да продават своите записи.
Друго изследване потвърждава до известна степен проучването на двамата учени. Futuresource Consulting е подготвила отчет, посветен на използването на видеоуслугите. Съгласно резултати от него, две трети от британците и почти толкова от американците гледат телевизионни предавания, филми и видеоклипове на своите лаптопи или РС. Сред тях 15 % гледат видеозаписите нелегално, а 8% са свалили поне един път нелицензирано видео от Интернет. В резюмиран вид отчетът на Futuresource Consulting гласи, че по-голямата част от Интернет аудиторията на различните видеоуслуги не са пирати и са готови да си платят или са съгласни на присъствието на реклама във видеосъдържанието.
В същото време, независимо от подобни изследвания, борбата с пиратството продължава с пълна сила и променлив успех. Наскоро Американската асоциация на звукозаписните компании (RIAA) спечели дело срещу жителката на Минесота Джейми Томас за нарушаване на авторските права на музикални произведения.
Съдебните разбирателства на Томас с RIAA продължава от 2007 г. Тя е обвинена в нарушаване на копирайта на 1702 музикални композиции. Томас не се признала за виновна и отказала да сключи с RIAA извънсъдебно споразумение. В резултат делото било изпратено в съда, а заседателите признали майката на четири деца виновна в нарушаване на авторските права на 24 композиции и наложили глоба от $222 000 (по $9250 на песен).
Адвокатите на Томас естествено обжалвали присъдата като прекомерно висока, а федералният съдия Майкъл Дейвис признал, че е допуснал грешка при инструктирането на съдебните заседатели, в резултат на което правата на Джейми Томас били съществено нарушени. Делото било върнато за повторно разглеждане.
И тук идва изненадата. Заседателите отново са застанали на страната на RIAA. Според тях, гражданката Томас съзнателно е нарушила копирайта на 24 музикални произведения. Нещо повече, съдът драстично увеличил глобата – сега жената трябва да плати не $222 000, а 1,92 милиона долара (по $80 000 на песен).
Адвокатите на Томас са стъписани от решението на съда. Все още не се знае дали те ще подадат обжалване на присъдата.
Напомняме, че през април тази година, шведски съд осъди четирите основатели на популярния торент тракер The Pirate Bay на една година затвор и глоба от 3,58 милиона долара. Собствениците на The Pirate Bay са обвинени в разпространение на защитено с авторски права съдържание.
31.01.2012 02:26
18.02.2012 21:25